Icoane şi troiţe/ Icons and troitsas

La începuturi, pictura religioasă mi-era străină. Luând seama la icoanele naive din vechile biserici, la cele pictate pe sticlă, sau chiar la fresca bizantină, mi se părea că tiparele picturale sunt limitate. Eu voiam modele, floricele, rochii minunate de prinţese, nu veşminte simple de sfinţi. Totuşi, a fost de-ajuns să experimentez puţin, până mi-am dat seama că greşisem, că-mi pot da frâu liber sensibilităţii şi în tipul ăsta de pictură. Pe loc m-am îndrăgostit de sfinţi şi de poveştile lor de viaţă. Acum îmi place să-i pictez şi sper să mă fac vrednică de aceasta.


"Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi!"








Judecata de apoi. Tempera pe lemn. Mare cât s-o cuprinzi în braţe





Cei doi mari duhovnici ai ţării româneşti, cuvioşii părinţi Arsenie Papacioc şi Ilie Cleopa.
Amândoi s-au dus la cer, dar încă ne bucură cu bunătatea lor.





De la stânga la dreapta: Prăznicar mare, Sfântul Sisoe, Învierea Domnului.





Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de mir. Tare drag mi-a fost sfântul ăsta, tânăr, frumos şi viteaz, care şi-a jertfit trupul pentru Dumnezeu. Rar mai găseşti aşa eroi...


 Din nou, Sf. Dimitrie, incadrat de sfinti

















           Sf. Andrei, cel care i-a creștinat pe români. Deasupra și sub cadrul în care se află sfântul sunt două scene reprezentative pentru tradițiile populare de Sf. Andrei: ungerea cu usturoi a tocurilor de usi si ferestre, pentru alungarea strigoilor, și mancatul turtei sărate de către fetele tinere, pentru a-și visa ursitul in noaptea de Sf. Andrei.











 Sf. Nicolae
       Sf. Nectarie Taumaturgul

















       Sf. Arhanghel Mihail

















    SF. Arhanghel Gavriil

















 Troiță.
 Sf. Antonie cel Mare
 Troiță de agățat pe perete. SF. Gheorghe.
 Sf. Mare Muceniță Ecaterina.
 Sf. Nicolae
 Răstignirea. Maica Îndurerată.
 Adormirea Maicii Domului.
 Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil.
 Sf. Cuvioasă Parascheva.

















 Fecioara cu pruncul.

Sf. Cuviasă Maria Egipteanca.



Comentarii

  1. These are wonderful Ana! Are they ex-voto's? Are they your visions or were they commissioned? I'd love to hear the story behind them. I need to try to translate your blog...
    Hugs
    Ulla

    RăspundețiȘtergere
  2. Thank you, Ulla! I promise I'll try to translate this blog somehow! Some of these icons were ex- voto's, some were ordered by customers, some sold and some I made presents for my loved ones. Anyway, above all, they are mostly my own vision, of course with inspiration from here and there. In my religious painting, I try to somehow stick to the norms (cause in orthodox christianity, there are very strict norms), but put my own self in it too. My inspirational sources are byzantine painting and Romanian naive painting. :). Thanks for visiting and commenting! Ana

    RăspundețiȘtergere
  3. Cromatica si transpunerea religiei si basmului in naiv sunt deosebite!Felicitari!In esenta naivitatea descuie poarta sufletului facand din privitor un contemplativ iar din artist un permanent marturisitor.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare